Pół roku po pierwszych testach bezzałogowego X-47B dowództwo US Navy rozpatrza możliwość rezygnacji z części zamówionych F-35B i F-35C. Zaoszczędzone w ten sposób pieniądze miały by zostać wydane na bezzałogowe maszyny jak X-47B i jemu pokrewne. Obecnie US Navy zamówiło 680 samolotów F-35 każdy z nich ma kosztować przeciętnie 100 mln $, koszt bezzałogowej maszyny jest o połowę mniejszy zachowując w przybliżeniu podobne możliwości co F-35.
DARPA (the Department of Defense’s research organization) rozważa dwie możliwości wprowadzenia X-47B do służby. Jako zastąpienie będących obecnie w służbie F-16, F-18 i A-10 przez bezzałogowe maszyny (sprawdzając przy tym ich skuteczność względem tradycyjnych maszyn. Inną wersją jest zastąpienie obecnie wykorzystywanych maszyn MQ-9 Reaper na ich większe odpowiedni pokroju X-47B.
X-47B rozmiarami przypomina F-18, ważąca 15 ton maszyna (dotychczas powszechnie używany Reaper waży niecałe 5 ton) jest w stanie pomieścić 2 tony bomb. Zasięg tej maszyny wynosi do 2 700 km, a prace nad nią powinny zakończyć się w przeciągu dwóch lat.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz